Kosmetický průmysl je prosperující odvětví, které se neustále rozvíjí. Raketový úspěch přináší rychlý vývoj nových produktů vstupujících na trh. Za tyto vymoženosti však platíme mnohem víc, než je cena na etiketě. Kosmetický průmysl má dlouhodobě negativní dopad na životní prostředí, avšak dobrou zprávou je, že existují kosmetické značky, které před tímto problémem nezavírají oči a vyvíjejí produkty v souladu s co největší ekologickou a sociální odpovědností.
Ach, ty plasty
Obal prodává? Někteří spotřebitelé se bohužel při výběru kosmetiky nezajímají o filozofii značky. Zdánlivě krásné obaly však často představují nebezpečí – ať už jde o obal samotný, nebo dokonce o jeho obsah. Většina z nás si uvědomuje, že plasty zatěžují naši planetu. Mnoho společností proto nabízí kosmetické výrobky ve skleněných nebo recyklovaných obalech. Přírodní a organické značky přepracovaly tradiční kosmetické výrobky tak, aby výrazně omezily plastové obaly nebo se jim zcela vyhnuly. Mezi takové inovativní výrobky patří například deodorantové krémy, tuhé šampony a zubní pasty v tabletách.
V poslední době se staly velmi oblíbenými možnosti opakovaného plnění, které spotřebitelům umožňují opakovaně používat obaly výrobků, což vede k výraznému snížení jejich výroby. Právě spotřebitelé hrají klíčovou roli při propagaci opakovaně použitelných a recyklovatelných výrobků, protože jejich poptávka pomáhá formovat postupy a aktivity v oblasti udržitelnosti. Citlivost k udržitelnému chování a souvisejícím procesům je součástí základních hodnot CSE (Certified Sustainable Economics), jehož kritéria zahrnují požadavky na biologickou odbouratelnost, obalové a nosné materiály jsou součástí závazku k udržitelnější přírodní a organické kosmetice.
Udržitelná kosmetika „zevnitř i zvenku“
Udržitelnost v oblasti kosmetiky nelze vnímat jednostranně. To znamená, že sociální, environmentální a ekonomické aspekty musí být zohledněny v celém výrobním řetězci výrobku. V případě přírodní kosmetiky se udržitelnost týká jak způsobu získávání surovin, tak způsobu výroby produktu, včetně materiálů použitých při výrobě a po ní. Takový udržitelný holistický přístup „zevnitř i zvenku“ je nezbytnou součástí kritérií označení CSE.
Udržitelný a biologicky odbouratelný
Takový je ideální kosmetický přípravek. Kosmetické inovace jsou klíčem k podpoře udržitelnosti v tomto odvětví, od složení a výroby složek až po postkonzumní procesy s dopadem na životní prostředí (likvidace obalů a biologická rozložitelnost jednotlivých složek). Inovace na úrovni složení umožňují nalézt alternativy k tradičně používaným látkám v kosmetických přípravcích. Příkladem jsou mikroplasty, ve vodě nerozpustné plastové částice menší než 5 mm, které mohou v některých výrobcích plnit funkci exfoliace (výrobky pro péči o pleť) nebo leštění zubů (výrobky pro péči o ústní dutinu). Jejich velikost jim však umožňuje pronikat filtry do vody, což negativně ovlivňuje (také) mořské ekosystémy.
Mnoho kosmetických značek na tuto potenciální hrozbu zareagovalo, což se projevilo v absenci mikroplastů v jejich kosmetických výrobcích. Obracejí se na přírodní možnosti, jako jsou anorganické minerály (křemičitý písek) nebo produkty z rostlin (celulózové kuličky, semena a skořápky). Takový trend udržitelnosti mají samozřejmě potvrzený. Kritéria označení CSE totiž povolují pouze složky klasifikované jako přírodní, přírodní deriváty nebo přírodně identické. To znamená, že mikroplasty jsou podle definice v normě CSE zakázány, protože se obvykle jedná o syntetické plastové polymery vyráběné z minerálních olejů.
Víc než udržitelnost?
Na jedné straně vnímáme touhu lidstva po pokroku, na druhé straně jsou patrné snahy o návrat k tradici, k přírodě, její harmonii a dokonalosti. Čím více se snažíme jít s technologií kupředu, tím více nás to žene zpět k přírodě. Jakýkoli pokrok by se proto měl týkat ohleduplnosti k životnímu prostředí. To je také pádný důvod, proč je udržitelnost v pravém slova smyslu klíčovým pilířem přírodní kosmetiky.
Čistota založená na poctivých přírodních surovinách je největším důkazem kvality kosmetiky. Ekologické a humánní myšlení je zase potvrzením čistoty záměrů kosmetické značky. Nabízet to nejlepší z přírody, aniž by jí bylo jakkoli ublíženo, je v rukou nejen výrobců kosmetiky, ale také spotřebitelů. Právě oni mohou svými nákupními rozhodnutími přispět ke snížení globální ekologické stopy. Jak? Podporou značek a výrobků, které propagují ohleduplné postupy na ochranu budoucnosti naší planety.